Cu copilul la logoped

speech_development
Reclama sponsorizata
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)

     Logopedia este disciplina care studiaza problemele speciale de natura psihologica, sociologica si medicala privind prevenirea si corectarea tulburarilor de limbaj.
Cele mai multe tulburari de limbaj se intalnesc la copiii de varsta prescolara, adica tocmai in perioada in care limbajul se formeaza si se dezvolta. Adoptarea unor masuri cu caracter terapeutic in faza de debut a tulburarilor de limbaj constituie un factor hotarator in reusita tratamentului logopedic. La copii, automatismele psiho-lingvistice nefiind bine consolidate pot fi inlaturate cu usurinta si inlocuite cu deprinderi corecte de vorbire. Succesul terapeutic la aceasta varsta este asigurat si de faptul ca atunci sistemul nervos se caracterizeaza printr-o mare plasticitate, care permite o acomodare rapida a copiilor  la situatii noi.Speech-Language-Pathologist
Tratamentul logopedic este indreptat, in primul rand, in directia prevenirii tulburarilor de limbaj, pentru ca a preveni este mai usor decat a corecta, iar a educa este mai usor decat a reeduca. Cu cat activitatea logopedica  incepe mai repede, inainte de instalarea automatismelor defectuoase, cu atat succesul este mai mare.
Tulburarea de limbaj este orice abatere de la limbajul normal care afecteaza comunicarea inter-umana (orala si scrisa) datorita unor dificultati  de pronuntie/articulatie, a ritmului si a cursivitatii vorbirii sau afectiuni ale vocii. Cele mai frecvente tulburari de limbaj se manifesta sub una sau mai multe din urmatoarele  forme :

1. In limbajul oral:

-imposibilitatea pronuntiei /articularii unuia sau a mai multor sunete;

-pronuntarea defectuoasa sau imprecisa a unuia sau a mai multor sunete;

-omisiunea din vorbire a unuia sau a mai multor sunete;

-inlocuirea unui sunet cu perechea sa sau cu un alt sunet, considerat de catre copil ca apropiat sau identic cu cel inlocuit;

-repetitia unui sunet sau a unor silabe ;

-blocarea sau impotmolirea (imposibilitatea) pronuntarii unor sunete sau silabe de catre copil ;

-instalarea unor ticuri sau grimase in timp ce incearca sa vorbeasca;

-tulburari de voce;

2. In limbajul scris:

-omisiuni de litere /silabe;

-inlocuiri de litere /silabe;

-scrierea repetata a unor grafeme;

-scrierea sinuoasa dizarmonica.

Tulburarile de limbaj pot fi legate de anomalii organice sauspeech_development functionale ale organelor de vorbire sau pot fi determinate, in cele mai multe cazuri, de factorii psihosociali. Dintre acestia enumeram: vorbirea incorecta a parintilor sau a adultilor din jurul copilului, imitarea vorbirii infantile de catre adulti, educatia exagerata, fortata sau prea ingaduitoare. Incurajarea pronuntiei incorecte pentru amuzamentul celor din jurul copilului este foarte daunatoare, ea ducand treptat la fixarea tulburarilor de pronuntie. Vorbirea “pitigaiata”utilizata de unii adulti in relatiile lor cu copilul, graba unor parinti de a oferi copilului tot ce el nici nu solicita verbal, precum si pretentia absurda a adultilor de a obtine de la copilul mic o exprimare perfecta, cand inca varsta nu-i permite, toate acestea reprezinta conditii nefavorabile de dezvoltare a limbajului. Totodata, cand copilul este fortat sa invete o a doua limba, sub varsta de patru ani(bilingvism ), este o adevarata pedeapsa pentru acesta, pentru ca este nevoit sa-si insuseasca sisteme de articulare diferite, ceea ce-i ingreuneaza vorbirea.
Parintii trebuie sa stie ca tulburarile de limbaj, necorectate in timp util, isi vor pune amprenta atat asupra randamentului copiilor la varsta scolara, cat si asupra personalitatii acestora. Elevii cu probleme de limbaj vor obtine  rezultate scolare mai slabe decat colegii lor, chiar daca zestrea intelectuala a acestora este superioara colegilor nemarcati de aceste deficiente.
In ceea ce priveste afectarea din punct de vedere emotional, acesti elevi sunt de cele mai multe ori, timizi, nehotarati si cu stima de sine scazuta.
Hunter Peiser 4yrs in a speech therapy session.; "Megan Lees  speech therapist"Desi cadrele didactice au toata bunavointa si depun eforturi pentru a le corecta copiilor tulburarile de limbaj, acestea nu sunt suficiente; terapia tulburarilor de limbaj se face doar de catre logoped in cabinetul acestuia, cu mijloace si tehnici specifice; pe langa  corectarea vorbirii, logopedia presupune si inlaturarea complexelor de inferioritate, dar si cultivarea increderii copilului in fortele proprii.
Intre doi si patru ani, copilul trece print-o perioada de labilitate articulatorie care este normala, fiziologica. In jurul varstei de patru ani, copilul isi insuseste intregul sistem fonetic, de aceea pana la aceasta varsta nu sunt necesare exercitii speciale de vorbire, ci numai modele corecte de vorbire.
Tulburarile defectologice se instaleaza in perioada de patru -sase ani. Varsta de patru ani este considerata ca fiind cea mai indicata pentru inceperea terapiei logopedice, eficienta actiunilor terapeutice dovendindu-se maxima la copiii aflati pana la varsta de cinci ani .

Psiholog logoped,

Alina Gabriela Urzica

www.logopedpiatraneamt.ro

 

Cu copilul la logoped, 10.0 out of 10 based on 2 ratings
Reclama sponsorizata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>