Ce cuprinde alimentatia adolescentilor?

800xH_orig_3297_1
Reclama sponsorizata
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)

Problema alimentatiei adolescentilor trebuie tratata cu foarte mare atentie in special de catre parinti. Tendinta este de a trata adolescentul ca si adultii si de aceea sunt lasati independenti, sa manance pe unde apuca si ce vor ei.

Nu negam faptul ca este si foarte dificil de controlat ce produse consuma si cat de sanatoase sunt.

Insa la adolescenta, alimentatia trebuie sa fie suficienta caloric si din punct de vedere al factorilor nutritivi cat mai variata, bogata in carne, legume, fructe, lactate si in acelasi timp concordanta cu nevoile ce decurg din felul activitatii depuse. Bineinteles fara exces de fainoase, grasimi gatite, mezeluri sau conserve.57435933

In epoca marilor fastfood-uri bunele practici invatate acasa iau locul unor tendinte nu foarte indicate in privinta modului de alimentatie. Apare tendinta de a manca rapid alimente picante, sandwich-uri, conserve, fripturi, peste, evitand legumele, fructele, painea, fainoasele.

Incep sa faca cure de slabire, diete nutritioniste empirice, consuma ceaiuri pentru slabit in cantitati mari, dupa retete scoase de prin tot felul de reviste, insa toate acestea le provoaca dezechilibre nutritionale si conduc la tulburari digestive.

Adolescenta face trecerea de la copilarie la starea de adult. Nu putem stabili un interval precis, insa ea cuprinde intervalul dintre 13 si 19 ani. Atat pentru fete cat si pentru baieti o putem diviza in doua subperioade ; una cuprinsa intre 13—15 ani, care coincide cu perioada de pubertate, si alta cuprinsa intre 16 – 19 ani – perioada postpubertara.

In cursul acestei perioade individul trece prin profunde transformari: el se dezvolta fizic, neuroendocrin si intelectual cu repeziciune, toate functiile sale vitale se intensifica. In organism se produc semnificative treansformari metabolice si endocrine.

Nevoile energetice sunt de 2 900 calorii pe zi la baietii intre 13—15 ani si de 3 100 calorii pe zi la cei intre 16—19 ani; la fete se considera a fi de cca. 2 500 calorii pe zi intre 13—-19 ani. Raportat la kgc/corp greutate ideala, aceste nevoi reprezinta cca.. 55—60 cal/kgc/zi la baieti si 50—55 cal/kgc/zi la fete.

Proteinele vor acoperi 13% din valoarea calorica a ratiei zilnice. Din cantitatea totala de proteine, cel putin 56—60% vor avea valoare biologica mare. Deci vor fi de origine animala. Este foarte important sa se respecte intocmai necesarul de proteine cu valoare biologica mare, pentru ca adolescenta este perioada cand se desavarseste dezvoltarea staturo-ponderala, deci cand organismul are nevoi plastice mai accentuate.

Grasimile vor acoperi cca. 31—32% din valoarea calorica globala. Din cantitatea totala, cca. 60% vor fi de origine animala.

Glucidele vor acoperi cca. 55—56% din valoarea calorica a ratiei zilnice. Acestea se vor da mai ales sub forma produselor cerealiere, a legumelor si fructelor si mai putin a dulciurilor concentrate.

Atentie! La aceasta varsta consumul excesiv de cafea si bauturi alcoolice este un obicei destul de frecvent. Uneori acestea sunt preferate in locul alimentatiei. Lucrurile sunt cu atat mai grave cu cat la aceasta varsta adolescentul sufera profunde transformari psihice, care adesea il pun in dezacord cu anturajul. Conflictele cu parintii au la baza de cele mai multe ori divergentele de pareri in privinta felului de a se imbraca, de a se comporta si chiar de a se hrani.

Adolescenta se mai remarca si prin conturarea personalitatii de aceea oricate sfaturi le veti da, adolescentul nu prea tine cont de ele. Nu constrangerea brutala il va face sa-si schimbe conduita, ci tactul, rabdarea, exemplul personal dat fara ostentatie.

Alimentatia are in aceasta perioada adolescentei are un triplu scop. Sa furnizeze ratia de intretinere, sa furnizeze ratia necesara efortului fizic si intelectual si sa furnizeze ratia necesara cresterii si dezvoltarii.

Alimentatia trebuie sa fie bogata, foarte variata, diferita de cea a adultilor. Proteinele vor proveni in mare parte din carne, peste si derivate in cantitate de oca. 180—200 g pe zi, lapte cca.. 400 ml. pe zi, branzeturi cca. 30—40 g pe zi, oua cca.. 30—40 g pe zi.

Restul cantitatii de proteine se va acoperi din alimentele de origine vegetala.

Necesarul de lipide va fi acoperit pe seama grasimilor de constitutie si

, in completare, din grasimile alimentare, unt sau alte grasimi animale 25—30g, si ulei 35—45g.

Glucidele vor fi furnizate prin consumul de paine 280—350g, fainoase 45—50 g, de asemenea prin consumul de legume si fructe, si anume: cartofi 200— 250 g, radacinoase (morcovi, telina, albitura) 200— 250 g, legume verzi 250—400 g si leguminoase uscate 12-15 g pe zi.

Fructele se vor da in cantitate de 300—350 g pe zi. In completarea aportului de glucide se vor folosi zaharul si dulciurile concentrate in cantitate de 55—70 g. pe zi.

De remarcat ca in aceasta perioada adolescentul are un efort intelectual ridicat, datorita solicitarii scolii, prin urmare se va avea in vedere nu numai aportul de proteine cu valoare biologica ridicata, ci si aportul unor elemente minerale , ca fosfor, iod, cu rol important in functiile sistemului nervos.

Repartitia caloriilor se va face in 4 sau 5 mese pe zi, servite la ore fixe.800xH_orig_3297_1

Este bine sa il supravegheati la masa de dimineata, mai precis sa nu sara peste aceasta. Micul dejun trebuie sa fie destul de consistent avand in vedere ca in cursul diminetii solicitarea fizica si psihica sunt maxime.

Este foarte bun obiceiul ca la aceasta masa sa se serveasca alimente bogate in proteine cu valoare biologica ridicata ca: lapte, branza, oua.

Atentie la programul de televizor, el va avea tendinta sa stea foarte mult la tv, sa isi urmareasca emisiunile din pat. Rezultatul; sare peste masa de seara.

Masa de seara se va servi cu cel putin doua ore inainte de culcare. Se vor evita mesele de seara prea copioase, alimentele excitante sau cele care solicita prea mult tubul digestiv.

Nu e rau sa ii reamintiti deprinderile din copilarie. Adolescentul va trebui sa-si pastreze deprinderile de comportare igienica la masa dobandite in copilarie: spalatul pe maini inainte de masa, mestecatul atent, cu constiinciozitate, spalatul pe dinti dupa fiecare masa, evitarea consumului de apa sau alte bauturi in timpul mesei.

Se va supraveghea de asemenea respectarea regulilor de comportare civilizata care trebuie sa devina deprinderi insusite pentru tot restul vietii individului.

Chiar daca vi se pare o pierdere de timp e bine sa isistati deoarece adolescentul manifesta tendinta de a se impotrivi tuturor acestor reguli si in general la orice inseamna disciplina, program, pe considerentul unei libertati gresit intelese.

Parintilor le revine sarcina dificila de a corecta atitudinea teribilista a unor adolescenti, care in dorinta de a-si afirma independenta cu orice pret, nu respecta regulile de alimentatie rationala.

Obiceiuri alimentare gresite capatate la aceasta varsta pot sta la originea sau pot reprezenta stadii incipiente ale unor boli cronice degenerative ca: diabetul zaharat, ulcerul gastroduodenal, ateroscleroza, obezitatea, dislipidemiile s.a.

Nu uitati ca si voi ati trecut prin aceasta perioada si ca, adolescenta este varsta marilor surprize. Brusc constatati ca “cel mic” nu mai este copil, prin urmare o atentie deosebita trebuie acordata adolescentelor care raman insarcinate sau alapteaza.

In aceste situatii, ratia va fi suplimentata caloric si in factori nutritivi, in functie de starea nutritionala si de activitatea depusa, stiut fiind ca sarcina si alaptarea pot sta la originea unor dezechilibre nutritionale severe fie in sensul subalimentatiei, fie in sensul supralimentatiei.

Ratia alimentara la adolescentele gravide sau la cele care alapteaza trebuie sa fie mai mare fata de ratia femeii adulte, pentru ca trebuie sa acopere pe langa trebuintele necesare fatului sau sugarului si pe cele necesare organismului matern inca incomplet dezvoltat.

Acest imperativ devine si mai stringent daca adolescenta presteaza eforturi fizice intense sau lucreaza in medii cu solicitari fizice si psihice crescute.

Desi pentru aceasta varsta a adolescentei sunt nenumarate variante de meniuri, va prezentam un meniu clasic pentru alimentatia adolescentului:

  • Dimineata: cacao cu lapte, paine intermediara cu unt si muschi file, gem sau dulceata.
    • Gustare: cascaval cu rosii si paine, fructe.
  • Pranz:
    • felul I — ciorba de perisoare.
    • felul II — sarmalute in foi de vita cu smantana, paine.
    • felul III — tarta cu visine.
    • Gustare: orez cu lapte si dulceata de fructe.
  • Seara: friptura la gratar cu cartofi naturi, salata de de ardei copti si rosii, paine, crema caramel.

Sursa: pentrufamilie.ro

Ce cuprinde alimentatia adolescentilor?, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Reclama sponsorizata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>